آخرین گایدلاین استفاده از پروپوفول در پروسیجرال سدیشن (میلر و همکاران – 2018)
نوشته شده توسط : دکتر
 
ناشتایی

مطالعات، معناداری ارتباط بین مدت ناشتایی و بروز رخدادهای نامطلوب چه در کودکان و چه در بزرگسالان را تایید نکرده اند. میزان فوریت پروسیجر، تعیین کننده نیاز به القای سدیشن است، بدون توجه به مدت زمان ناشتا بودن بیمار.

کادر درمان

اعضای کادر درمان باید در القای سدیشن های عمیق و همچنین احیا بیمارانی که احتمال بروز مشکل در آنان وجود دارد واجد صلاحیت باشند.
یک تیم القای سدیشن در دپارتمان اورژانس (حداقل) باید از 2 عضو تشکیل شده باشد: یک عضو جهت مانیتورینگ بیمار و عضو دیگر جهت انجام پروسیجر. فردی که انجام پروسیجر و القای سدیشن را بر عهده دارد باید آمادگی این موضوع را داشته باشد تا در صورت نیاز پروسیجر را متوقف کرده و به احیا بیمار بپردازد.

دوز بولوس

بزرگسالان: دوز بولوس اولیه ‎ 0.5 – 1.0 mg/kg است. (در بیماران مسن 0.5 یا کمتر). در ادامه و در صورت نیاز هر 1 الی 3 دقیقه می توان با دوز ‎0.25-0.5 mg/kg دارو را تکرار کرد
اطفال: دوز بولوس اولیه در بیماران زیر 3 سال ‎2 mg/kg و در کودکان بزرگ تر و نوجوانان ‎1.5 mg/kg است. در صورت نیاز در فواصل 1 الی 3 دقیقه ای می توان دارو را به صورت بولوس و با دوز ‎0.5 – 1.0 mg/kg تکرار کرد.

انفوزیون مداوم

بزرگسالان:

100-150 µg/kg per minute (6-9 mg/kg per hour)

اطفال:

100-250 µg/kg per minute (6-15 mg/kg per hour)

تجویز همزمان با ضددرد ها
  • تجویز کتامین با دوز ‎0.1-0.5 mg/kg (دوز ‎0.5 mg/kg برای شیرخواران و اطفال) و به دنبال آن، تجویز تیتره شده پروپوفول
  • کتوفول: ترکیب کتامین و پروپوفول در یک سرنگ (اغلب به نسبت 1 به 1). دوز آن بر اساس میلی لیتر دارو به کیلوگرم بیمار با دوز پروپوفول خالص یکسان است.(یعنی اگر القای سدیشن در بیمار 80 کیلوگرمی با 8cc پروپوفول انجام می گیرد، برای القای سدیشن به کمک این ترکیب هم به 8cc دارو نیاز است)
  • مخدرها: اغلب مرفین و فنتانیل که تا رسیدن به اثربخشی به صورت تیتره تجویز می شوند. توصیه می شود در صورت امکان تجویز پروپوفول پس از اوج اثر (peak) مورد انتظار مخدرها صورت گیرد تا ضمن بهره گیری از اثرات ضد دردی آنها، سرکوب تنفسی به حداقل برسد
مانیتورینگ

مانیتورینگ قلبی مداوم، کاپنوگرافی و پالس اکسی متری به همراه اندازه گیری تعداد تنفس و فشار خون در فواصل 5 دقیقه ای، جهت القای سدیشن عمیق مورد نیاز است.
اکسیژن کمکی هم برای کودکان و هم بزرگسالان تحت سدیشن با پروپوفول توصیه می شود.

رویدادهای نامطلوب

رویدادهای نامطلوب مرتبط با سدیشن شامل سرکوب تنفسی، افت فشار خون و درد هنگام تزریق است. احتمال رویداد این حوادث در دپارتمان اورزانس کمتر از 10 درصد بوده و تنها نیازمند مداخلات کوچک و سطحی است.

 

منبع: تریت




:: بازدید از این مطلب : 157
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 28 شهريور 1398 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: